Vanlige spørsmål

1. Hva er fremkøringstakst (hentetakst)?

Dette er prisen du betaler for at en taxi henter deg på din adresse. Prisene finner du i vår pristabell.

2. Hva gjør jeg hvis jeg glemmer noe i en taxi?

Eiendeler som er gjenglemt i Bergen Taxi sine biler, blir levert til politiets hittegodskontor i Bergen sentrum. Tlf: 55 55 64 60.

3. Hvordan blir jeg sjåfør i Bergen Taxi?

For å bli sjåfør i Bergen Taxi kreves det at du har gjennomgått Bergen Taxi sitt sjåførkurs. Dette går flere ganger i løpet av året. I tillegg må du ha en vandelsattest fra politiet og være fylt 20 år. Oversikt over sjåførkurs finner du her.

4. Hvor finner jeg Bergen Taxi?

Bergen Taxi sine lokaler ligger i Kokstadvegen 8. Du finner oss også på en av våre 38 holdeplasser i Bergen, på Sotra og Askøy.

5. Hvilke betalingsmiddel kan jeg bruke i Bergen Taxi?

I tillegg til kontant betaling godtar Bergen Taxi de fleste kredittkort som VISA, MasterCard, American Express og TT-kort. Ulike rekvisjonsløsninger for avtalekunder kan også benyttes.

6. Hva innebærer det å bestille en maxitaxi / storbil?

En maxitaxi er en bil med plass til 5 passasjerer eller mer. Her gjelder egne priser. Bergen Taxi har et stort utvalg av biler som kan frakte opp til 16 passasjerer. Da det til tider er stor etterspørsel etter slike biler, er det viktig at du oppgir nøyaktig antall passasjerer og eventuelt antall kolli som skal være med. De største bilene har også mulighet til å frakte rullestolbrukere.

7. Hva gjør jeg hvis jeg har glemt å be om kvittering?

Dersom du har betalt med kredittkort må du henvende deg til kortutsteder (bank) for å få kvittering. 07000 Bergen Taxi vil deretter levere kopi av kvitteringen til kortutsteder. Av hensyn til våre kunders sikkerhet leverer vi aldri kopi av kvittering direkte til korthaveren.

Dersom du har betalt kontant har vi dessverre ikke mulighet til å utstede kopi av kvittering.

8. Spørsmål vedrørende pant.

Sjåfør skal snarest og innen 24 - tjuefire - timer underrette taxisentralen om gjenstander mottatt som sikkerhet for betaling. Offentlige dokumenter som f.eks. pass og førerkort, aksepteres ikke som panteobjekt. Taxifører plikter å gi passasjeren kvittering på sentralens godkjente blankett for mottatt pant.

Pantekvittering skal være påført kjørerute, kjørebeløp, gebyr, tid og sted for tilbakelevering av pantet.

Spørsmål om pant rettes til resepsjonen 07000 Bergen Taxi -tlf. 55 99 70 50 (hverdager mellom kl 08 og 16).

NB! Offentlige dokumenter som f.eks. pass og førerkort, aksepteres ikke som panteobjekt.

9. Hvilke retningslinjer gjelder for frak av dyr i taxi?

- Retningslinjer når det gjelder blinde med førerhund.

- Transport av andre dyr.